12 טיפים שבזכותם ילד יצליח להתמודד עם אתגרי החיים בצורה טובה (חוסן נפשי)

מה הורה רוצה עבור הילד שלו, לטווח הקצר והארוך ?

שיהיה לו טוב, שיצליח בתחומי החיים, שידע להתמודד עם האתגרים

של החיים ולהיות מסוגל לקום מהר ממשברים וקשיים שקורים לו בדרך.

היכולת הזו נקראת חוסן נפשי.

חוסן נפשי מתבטא ביכולת לנהל את הרגשות והאירועים שקורים לנו.


"בעזרת חוסן, ילדים ינצחו את הטראומה, ללא חוסן, הטראומה תנצח.

משברים שילדים חווים במשפחתם ובקהילתם יכולים להכריע אותם.

מעבר לסיפוק צרכים בסיסיים כמו מזון ומקלט,

ילדים זקוקים לאהבה, לאמון, לתקווה ולתחושת עצמאות.

כך נבנית מערכת האמונה שלהם בעולם" (Grotberg,1995)


ריכזתי 12 עקרונות חשובים שאם מתנהלים בחיים לפיהם יש סיכוי גדול

שהילד שלכם יתמודד טוב יותר בחיים שלו:


1. סדר יום קבוע וגבולות ברורים ועקביים :

כשיש סדר יום קבוע לילד הוא לומד מהי אחריות, איך להתנהל עם זמנים וחוקים בבית ומחוצה לו, יודע מה מצופה ממנו וכך יהיה פחות וויכוחים. חשוב שיתקיימו בבית גבולות מאוד ברורים לכולם בדרך מיטיבה לכולם. גבולות נכונים שומרים עליהם, מכינים אותם להתמודדות קלה יותר בחיים. עם זאת לגלות גמישות מידי פעם,בצורה מאוזנת, כשהסיטואציה מצריכה זאת.


2. לתת לגיטימציה לרגשות :

כשהילד שלנו מביע רגש חשוב שניתן לו תוקף ומקום בטוח לומר את מה שיש לו (להקשיב לו באמת וללא ביקורת). יש ילדים שעדיין מתקשים לזהות את הרגש שהם חווים, או לבטא את זה במילים, ככל שנתווך, נאמן ונלמד אותם איך עושים זאת הם יהיו מבוגרים שיודעים לבטא את עצמם ואת הרגשות שלהם בצורה מיטבית כלפי עצמם וכלפי הסביבה. כשזה יקרה הם יהיו אנשים רגועים יותר כי מבינים אותם והם מבינים את עצמם.


3. לזהות מה בשליטתנו ומה לא :

ילדים מרגישים חוסר נוחות עם מצבים של חוסר ודאות וחוסר שליטה. נסביר להם שיש מצבים בחיים שיש לנו שליטה ויש גם שלא. נעזור להם להתמקד במה שכן אנחנו יכולים לעשות וליצור וללמוד לשחרר את כל השאר. למשל תקופת הקורונה היא תקופה מתוחה מאוד וחוסר וודאות מוחלט. האנשים שצלחו אותה יותר בקלות, הם האנשים שידעו לשחרר את הרצון התמידי לוודאות.


4. להתמקד בטוב-:

לראות את הדבר החיובי של משבר/קושי/אתגר כי ברגע הזה יש את הלמידה. בדרך הזו הביטחון העצמי מתחזק מעצם זה שהתגבר על הקושי ושהוכיח לעצמו את המסוגלות שלו.

להתאמן איתם על התמקדות בחיובי בכל מיני סיטואציות שחווים, גם לנו זה אימון טוב וזה כמו שריר שיש לחזק.

זה אפשרי – תלוי איך מסתכלים על מצבים והמציאות תראה כמו שנסתכל ונתמקד בה.

אוהבת את המשפט מתוך השיר של עדי אברהמי שמתאר את זה מקסים: "האומץ להפוך את הקשיים להזדמנות"

יומן מתמקדים בטוב עוזר לילדים להתאמן על הנושא הזה (אפשר לראות בלשונית כאן באתר של מוצרים משפחתיים)


5. להעצים את החוזקות של הילד :

כשילד יודע, מרגיש וחווה מהם הכישרונות והתכונות החזקות שיש בו כך יאמין בעצמו ויפתח מסוגלות ומוטיבציה לעשות דברים גם אם הם מאתגרים לו, הוא ירגיש נוח לנסות , יפתח אומץ, יתגבר על הפחדים ואפילו להסכים "להיכשל". כך יהיה יותר פתוח להזדמנויות חדשות, להתנסות בתחומים חדשים וכך יפתח חוסן נפשי ואמונה גדולה שהוא מסוגל.

מצאו את הכישרון של כל ילד, את הדבר שמלהיב אותו ותחזקו את היכולות שלו, חזקו על מאמץ, סקרנות, התנסות

ולא רק להתמקד על התוצאה.


6. הכרת תודה :

אנשים שמעריכים רגעים הם אנשים מאושרים. תעזרו לילדים שלכם לראות את הדברים החיובים שקורים,

שקיימים, אפילו השגרתיים ביותר,כמובן להראות דוגמה מכם. זה עניין של הסתכלות, זה אפשרי וניתן להתאמן על זה כמו כל דבר. לדוגמה: תראו לילד שלכם איזה מרגש שחבר התקשר אליו ושאל לשלומו, על מפגש עם המשפחה, על קינוח טעים ועוד.


7. איכות השאלה כאיכות התשובה :

שאלת שאלות חשובה מאוד והיא משפיעה על התשובה. אם נשאל שאלה כללית, נקבל תשובה כללית.

בטח אתם מכירים את השאלה הקבועה שלנו, ההורים :

"איך היה היום בגן ?" והתשובה הקבועה : "כיף" ! .

ילדים זקוקים ליד מכוונת, ללמד אותם את מיומנות הביטוי, להכיר את עצמם דרכם, לשמוע את התשובות של עצמם כי זו זו אחת הדרכים לחזק אותם ומזה לומדים מזה המון.

ממליצה לשאול שאלות פתוחות, כמו : מה יעזור לך להירגע בזמן הכעס ?

ממה נהנת היום ? מה למדת היום שעניין אותך ? עם מי שיחקת בהפסקה?

במה שיחקתם ? במה היית גאה בעצמך היום ? על מה התגברת ?


8. לתת להם לפגוש את המציאות :

יש לנו כהורים הרבה תפקידים, אחד מהם להכין את הילדים שלנו להתמודדויות שבחוץ כדי שיוכלו לנהל חיים מיטיבים ברגע הזה וגם כשהיו בוגרים וינהלו את החיים שלהם באופן מלא ועצמאי. מסוגלות זו לא מגיעה כמו קסם, זה שנים של פיתוח המיומנות הזו ויש לנו השפעה הרבה על זה.

הבת הוא שדה אימונים מעולה, כשאנחנו שם לעזור, לכוון, להתרחק ולהתקרב, ולתמוך כשצריך שם מתפתחת המיומנות הזו. כשאנחנו מונעים מהם לפגוש את הטעויות, "להיכשל" הם לא ילמדו מהם וימשיכו לעשות אותם שוב ושוב, בגלל שהם לא אימנו את השריר של התנסות. הם עלולים ליצור התנהגות קבועה של הימנעות וחשש מלהתנסות מפעולות ואתגרים יומיומיים.

תנו להם לטעות גם כשזה קשה וכואב לראות (כמובן אם זה עניין בטיחותי אז שם כן לשים קו אדום), תהיו שם כשהם טועים, תחבקו כשצריך, תהיו להם לאוזן קשבת, תדברו איתם על התובנות מהסיטואציה, איך אפשר בפעם הבאה לעשות אחרת

ואל תגידו : "אמרתי לך" !


9. דמות מטיבה :

"כל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו" (הרב קרליבך) משפט מאוד נכון.

מה ילד צריך בחיים?

דמות שמעניקה לו ערכים טובים, מאמינה בו, רואה את הטוב שבו, דמות שנותנת לו דוגמה אישית, דמות שיש הלימה בין מה שהיא אומרת לבין מה שהיא עושה, דמות שמקבלת אותו ללא תנאים ומלווה אותו בדרך בנקודות חשובות בחייו. כשזה מתקיים הילד יצא מחוזק לעולם, יהיה לו את הבטחון להתמודד עם אתגרי החיים בצורה מיטבית.


10. חשיפה לאתגרים קטנים :

כשאנחנו נמצאים במקום הנוח שלנו כבר אין למידה והגעה לשלב הבא ההתפתחותי שלנו, כך גם עם ילדים. חשוב לחשוף אותם לאתגרים קטנים, שלב אחד שלב, בהדרגה – לא לפחד מזה שהם מתוסכלים כשקשה, כי זה השלב של הלמידה, חשוב להיות שם עבורם, לעודד ולהראות להם שאתם מאמינים בהם. כשהילדים רואים שהורה/או הדמות המטפלת מאמינה בהם אז יש נוצרת להם אמונה חזקה שזה אפשרי. אל תחששו מהתסכול שלהם, מהקושי, מהפחד שלהם– תאמינו שהם מסוגלים ושאתם מסוגלים להתמודד עם מה שיבוא !


11. חשיבה גמישה :

יש לנו המון התניות ותנאים בחיים. ככל שאנחנו גמישים במחשבה ובהתנהגות כך יהיו גם הסיטואציות שלנו בחיים וזה מה שעובר גם לילדים שלנו. נסו להיות פחות מקובעים באמירות כמו : "תמיד אתה מתנהג כך". אמירה כזו סוגרת אותו ולא מאפשרת לו סיכוי להשתפר. עוד דוגמה: יש סיטואציות שבהם אתם רואים שקשה לילד להתמודד עם שינויים והוא מאוד מקובע להרגלים, חשוב מידי פעם לשנות לו אותם בצורה מאוזנת (ולא קיצונית) כדי לאפשר לו להתמודד עם שינויים כי בחיים הם קורים... והמון. כדאי לעשות בכל פעם שינוי קטן, בהתחלה אפילו להסביר לו מה יקרה בעוד כמה דקות/ימים עד שידע להתמודד גם כשיש דברים שלא ידועים מראש. כך המוח בונה הקשרים חדשים שהופכים להרגלים חדשים ולא מתנגד אליהם.


12. עידוד וחיזוק משובח :

אחד הכלים העוצמתיים בבניית בטחון עצמי הוא עידוד וחיזוק של הילדים להתנהגות מיטבית.

חיזוק בצורה איכותית של הכישרונות והחוזקות של הילד, עידוד הילד למאמץ שעושה ולא רק לתוצאות.

איך עושים את זה ?

תפרגנו לילדים על פעולה שעשו, מאמץ שלהם, כוונה טובה. בחיזוק משובח צריך לתאר את הפעולה שהם עשו, למה זה תרם לו, למי זה עזר. לא להתבלבל עם שבח בצורה כללית כמו : " אתה מלך, נסיך, כל הכבוד "– אלו אמירות סתמיות והילד לא מבין במה הוא היה טוב ולא יוכל לשכפל את המיומנות שהפעיל.


כל סעיף כאן הוא עולם ומולאו ויש דרכים ליישם אותם בבית ושלא יהיו רק בגדר תאוריה.


לשאלות ויעוץ אישי מוזמנים לפנות אלי ממש כאן:

רננה סגמן, הדרכה הורית ואישית - 054-6408877

הדרכות נוספות
ארכיון פוסטים
תגיות